Νήπια, προνήπια και προσχολική μειονοτική εκπαίδευση

29 Μαΐου 2020, Παρασκευή ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, η Υπουργός Παιδείας κατέθεσε προς διαβούλευση ένα νέο νομοσχέδιο το οποίο προωθεί αλλαγές σε 3 βασικούς εκπαιδευτικούς άξονες. Αυτοί είναι η αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών στο σχολείο, παρεμβάσεις για την ενίσχυση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου και οργανωτικές και βελτιωτικές ρυθμίσεις στην ανώτατη εκπαίδευση.

- Μεχμέτ ΡΟΔΟΠΛΟΥ

Το νομοσχέδιο προβλέπει ανάμεσα σε άλλα και την πιλοτική εισαγωγή στο υποχρεωτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου δράσης για την δημιουργική απασχόληση των μαθητών στην αγγλική γλώσσα κατά τη διάρκεια της οποίας οι μικροί μαθητές αλληλεπιδρούν με έναν εκπαιδευτικό αγγλικής φιλολογίας παρουσία του νηπιαγωγού.

Οι σύλλογοι και οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών εξέφρασαν έντονες αντιδράσεις τόσο για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, όσο και για τη χρονική στιγμή που κατατέθηκε.

Με αφορμή την εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας πιλοτικά στα νηπιαγωγεία, τέσσερις μειονοτικοί φορείς, ο Σύλλογος Επιστημόνων Μειονότητας Δυτικής Θράκης, ο Σύνδεσμος Σχολικών Εφορειών Μειονοτικών Σχολείων, το Κόμμα Ισότητας, Ειρήνης και Φιλίας και η Πολιτιστική και Εκπαιδευτική Εταιρία Μειονότητας Δυτικής Θράκης, εξέδωσαν από κοινού ανακοίνωση με την οποία ζητούν την εισαγωγή των τουρκικών στα νηπιαγωγεία.

Στην ανακοίνωση ξεκινούν με μία ιστορική αναδρομή στην Συνθήκη της Λωζάνης, μιλάνε για την αυτονομία που διέπει την μειονοτική εκπαίδευση και τις συμβάσεις που την προστατεύουν. Αναφέρονται στο καθεστώς λειτουργίας των νηπιαγωγείων επαναλαμβάνοντας το πάγιο αίτημα ότι «Η μειονότητά μας από το 2010 έως και σήμερα προβάλλει συνεχώς το αίτημά της για τη λειτουργία, δίγλωσσων νηπιαγωγείων, ένα αίτημα που πηγάζει άμεσα από τις διεθνείς συνθήκες».

Σε ότι αφορά το άρθρο 2 του προτεινόμενου νομοσχεδίου με τίτλο  «Δραστηριότητες στην Αγγλική Γλώσσα στο Νηπιαγωγείο», οι φορείς της Μειονότητας προσλαμβάνουν το εν λόγω μέτρο ως ένα θετικό εκπαιδευτικό βήμα που συμβάλλει στην εμπέδωση της πολυγλωσσίας από την νηπιακή ηλικία.

Παράλληλα με αυτό, αναφέρουν «υποβάλλουμε στο αρμόδιο υπουργείο το αίτημα να συμπεριληφθεί στα νηπιαγωγεία στις περιοχές όπου ζει η μειονότητα και η διδασκαλία της Τουρκικής Γλώσσας με την ίδια μορφή των δημιουργικών δραστηριοτήτων. Το αίτημα μας αυτό έρχεται να προστεθεί στην χρόνια απαίτησή μας για τη λειτουργία των δίγλωσσων νηπιαγωγείων και ελπίζουμε αυτή τη φορά να εισακουστούμε από την Ελληνική Πολιτεία».

Οι φορείς έστειλαν την ανακοίνωση με τη μορφή σχολιασμού στην δημόσια διαβούλευση και στον τοπικό τύπο προς ενημέρωση της κοινής γνώμης.

Όπως διαβάζουμε, το αίτημα για ίδρυση δίγλωσσων νηπιαγωγείων έγινε επιτακτικό από το 2010. Είχε προηγηθεί ο νόμος 3518 του 2006 που καθιέρωσε υποχρεωτική την μονοετή φοίτηση στα νηπιαγωγεία για παιδιά ηλικίας 5 ετών και πιο πρόσφατα, το 2018, με το νόμο 4521 κατέστη υποχρεωτική η διετής φοίτηση, από την ηλικία των 4 ετών.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που απασχόλησε πολλές περιοχές της χώρας με την εφαρμογή της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης ήταν η αδυναμία να απορροφήσουν το σύνολο των νηπίων των οποίων ο αριθμός σχεδόν διπλασιάστηκε, στις υπάρχουσες δομές.

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ήρθε αντιμέτωπη με το πρακτικό πρόβλημα της έλλειψης υποδομών. Πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς πήρε την απόφαση να εξαιρέσει με Κοινή Υπουργική Απόφαση από την εφαρμογή της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης 13 δήμους της χώρας, ανάμεσα τους η Κομοτηνή και η Ξάνθη. Το μέτρο εφαρμόστηκε στους Δήμους Αβδήρων, Μύκης και Τοπείρου στον νομό Ξάνθης, στους Δήμους Ιάσμου και Μαρωνείας-Σαπών στο νομό Ροδόπης και στους Δήμους Ορεστιάδας, Σουφλίου και Σαμοθράκης στο νομό Έβρου.

Στην Ξάνθη 400 προνήπια και 450 στην Κομοτηνή έμειναν χωρίς προσχολική αγωγή λόγω ανυπαρξίας δομών. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων βρίσκονται σε διαπραγμάτευση με τους κατά τόπους δήμους για την εφαρμογή του προγράμματος της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής από τη σχολική χρονιά 2020-2021. Η επιλογή των περιοχών είχε να κάνει προφανώς με κριτήρια διαθεσιμότητας χώρων, ωστόσο για περίπτωση της Μειονότητας που ζει στην Θράκη το ζήτημα των νηπιαγωγείων προσλαμβάνει κι άλλες διαστάσεις.

Θα μπορούσαν αυτά τα νέα δεδομένα στην προσχολική αγωγή να φέρουν νέα δεδομένα και στη συζήτηση για θεσμοθέτηση μειονοτικής προσχολικής αγωγής; Θα μπορούσε η πιλοτική εισαγωγή των αγγλικών στα νηπιαγωγεία να λειτουργήσει ως οδηγός για την εισαγωγή της τουρκικής διδασκαλίας στις περιοχές που ζει η Μειονότητα, όπως καταγράφουν στην ανακοίνωσή τους οι φορείς;

Είναι ερωτήματα που δεν μπορούν σίγουρα να απαντηθούν στο πλαίσιο μιας εκπομπής. Αυτό που θα μπορούσε να γίνει είναι να αποτελέσει το έναυσμα για να ξεκινήσει ο διάλογος ανάμεσα στην πολιτεία και την Μειονότητα πάνω σε ένα χρόνιο αίτημα. Η πολιτεία με την εισαγωγή των αγγλικών δείχνει την θετική πολιτική βούληση για στήριξη της πολυγλωσσίας στην νηπιακή ηλικία.

Μέχρι σήμερα η έννοια της μειονοτικής προσχολικής εκπαίδευσης είναι ανύπαρκτη. Ωστόσο, τα δεδομένα αλλάζουν, οι απαιτήσεις των κοινωνιών δημιούργησαν νέες ανάγκες και σε αυτές προστίθενται νέες νομοθετικές πρωτοβουλίες. Η διασφάλιση του δικαιώματος εκπαίδευσης των νηπίων της Μειονότητας στην τουρκική γλώσσα είναι ένα αίτημα που αφορά άμεσα την  κοινότητα, η δημιουργία δίγλωσσων μειονοτικών νηπιαγωγείων θα έπρεπε να είναι δικαίωμα επιλογής για τα μέλη της Μειονότητας όπως συμβαίνει με την υπόλοιπη μειονοτική εκπαίδευση.


Benzer Haberler